Wednesday, January 6, 2010

Padang Kota, Penang

Cuti Thn Baru yg lepas, Aku dan Mr M dan ibu bapaku, kitorg g jalan2 pusing2 Penang. Saje je la. Dh lama x pusing2 Penang. Ktorg pusing habis...sampai jalan bukit dekat Balik Pulau tu pun ktorg lalu. Sampai pening la kepala aku. Bapak aku pun sampai rasa macam nk termuntah la. Mr M je yg berangan2 nk drift mcm dlm cite Initial D..sbb jln die tu..rasenye..sapa2 yg tau..tau la mcm mana pusing die punya jalan. Tp..Mr M tu berangan je la. Hbs jln2, ktorg plan nk mkn rojak pesemboq dkt Padang Kota.

Tapi....secare peribadinye...aku mmg x galakkn sgt la org dtg sini. Aku pun rasanya mcm xmau dtg ke sini lg. Aku rasa prestasi dekat sini dah merosot. Org pun x ramai. Peniaga2 dkt sini selain berebut pelanggan, servis lembab, makanan xsedap lps tu yg plg penting cekik darah betui la....

Tang berebut pelanggan tu aku tgk depa ni mmg selfish la. Aku dtg duduk dekat satu tpt tu...sorang mamat ambik order ni pn dtg ambik order. Lps tu ktorg order la...air. Dh hbs mkn semua..ayaq xsampai2...ktorg panggil mamat tu kali kedua...dia ckp dia dh bgtau. Ktorg xpuas hati, ktorg tanya minah jual ayaq tu. Minah tu ckp...xdak order pn. Hah?? Anginnya. Mamat tu ntah mana hilang. Selain ayaq td aku order laksa. Last2 mamat tu ckp laksa xdak. Padahal...ktorg nampak gerai jual laksa opposite je tpt ktorg duduk. Adui...apa punya perangai la. Mati selera aku nk mkn laksa.

Yg dkt bawah ni pasemboq yg aku beli. Hage RM16.00. Ini...ok le rasenye. Lgpn..aku ambik bende2 yg bes mcm udang,ketam hehe. Pasemboq ni yg plg ptg aku rasa...kuah die tu.

Yg bwh ni..bapak aku beli. RM10 hage die. Murah sikit sbb xdak udang. Tp...kuah die...adui..sedih aku makan. TAK SEDAP!!!!!!!. Bkn itu aje, cucur udang die pun..aku makan mcm ragu2 je. Dh la keras, lps tu mcm ada rasa masam2. Aku terpikir la...ntah2 expired ke die punye cucuq udang ni. Ntah la. xhabis pun.

Konon2....penang kn terkenal dgn char keow teow. So, Mr M pn order la. Masalahnya...dkt sini semue char keow teow special..yg biasa2 xdak jual. Jual yg special je. Yg special pulak, hagenye RM8. Cube korang tgk rupe bentuk char keow teow special die. Sedih kn. Ini..tgk dari jauh aku dh tau xsedap,kompem punye. Mr M yg makan pn keciwa...dgn ketaksedapan makanan dia. Kata Mr M, char keow teow yg aku buat jauh lg SEDAPPPPP wey. Ini...kalau aku bukak kedai sebijik dekat sini...senang2 je aku kalahkn diorg. Dh la mcm tu..Mr M ckp pd aku, rasa udang dia lain mcm. Tgk...besaq tu..ok la. Bila dimakan, hanyir....aku rasa diorg ni xbasuh lsg ke udang ni. Aku xtau la..apa teknik diorg ni masak. Tp, mmg agak takziah la....sedih sgt. Ini..kalau chef wan dtg nk buat rancangan jln2 cari mkn...mesti nangis guling2 ni tgk diorg punye kualiti makanan.

Ini wajah2 xberapa puas hati makan la. Tp..awat mak aku nampak hepi je.


Ahahaha....ini muka Mr M yg seposen sbb byk sgt makan udang hanyir. Ekekekekeke.


Kalau korang nk tau....kedai yg kale hijau tu la yg jual pasemboq xsedap tu. Kedai pasembog yg aku beli tu...xdak pulak aku tangkap gambaq depa. Kedai dia jauh sikit.

Begitula berakhirnya projek jalan2 aku pada hari itu. Ktorg blk..ktorg singgah lagi kedai2 dekat rumah aku...beli Ikan Siakap Masak Tiga Rasa. Baru la....terhibur perut ku. Ehehehe.
Sekian...xoxo














No comments: