Sunday, January 10, 2010

Isu aku dan "Birthday" things...


Secara stereotype kn...kenapa kita kena sambut ulang tahun kelahiran setiap tahun? Lepastu, kenapa bila kita nak meraikan hari jadi seseorang tu je, kite mesti kene sediakan kek, nyanyi-nyanyi lagu 'Happy Birthday', lps tu sesi memberi hadiah pada 'birthday person'.

Tp...dulu waktu aku budak-budak hingusan, inilah perkara yg memang ditunggu-tunggu selama sethn kn. Sbb time ni, mmg xsabar2 nk tambah umur, nk jadi org besar la katakn, lps tu bila majlis hari jadi kita tu, ibu bapa kita yg memang dah sedia tau yg kita, anak depa ni, mmg dh terlebih excited nk sambut ulang tahun semestinya akan plan serba sikit utk meraikan hari tersebut. Karang, kalau xbuat apa2, budak tu kecewa pulak. Kalau ibu bapa budak tu berduit sikit, diorg buat la party sikit. Kalau yg ekonomi kurang mengizikan tu, sambut dgn keluarga je la.

Tp yg aku pelik kn, kenapa setiap kali majlis ulang tahun kelahiran kena disambut dgn kek hari jadi dan lepas tu kena ada lilin ikut berapa umur org tu. Memandangkan aku ni bkn penggemar kek dan makanan-makanan manis, aku selalu protes benda ni dalam hati. Sejak zaman aku ingat org dan kenal org, setiap kali birthday aku, mak aku mesti masakkn kek. Kalau xsempat, baru bapak aku beli. Itu pun lps ada kedai kek bukak dekat Bagan Serai, dkt dgn kg aku. So, bapak aku on t way blk dr tpt kerja, bolehla singgah. Sblm, kedai tu wujud, mak aku rajin buat sendirik. Aku rasa dalam aku darjah 5 ke 6 ntah (aku ingat2 lupa), aku selalu pesan dekat mak aku, "mak, kalau hari jadi angah nnt mak jgn buat atau beli kek tau, mak buat la mee goreng ka. Kalo hari jadi org lain xpe. Tp, Angah punya xmau kek, angah nk mee goreng". Tp, yg kecewanya...setiap kali birthday aku, kek gak yg aku dapat, bukannya mee goreng. Bila aku tanya balik mak aku, die jawab ' Dah hari jadi xkkn nk mkn mee goreng, kene la buat kek. Ini wajib. Mak xsampai hati kalau xde kek'. Dlm hati aku, ape kene mengene pulak dgn xsampai hati...bkn aku ke yg request xnk kek. Bukan kene sabotaj dgn sape2 pn. Tp...kes ni dh xjadi isu bila aku dh masuk boarding skul, univ dan sekarang. Sbb time birthday aku, aku xde dkt rumah, adik beradik aku pn semue ade haluan masing2, mungkin yg ada pn wishes dan phone call je la.

Tetapi, bila aku dh kerja ni kn, pihak syarikat konon2 nk buat penghargaan pada pekerja, so diorg buatla party hari jadi setiap kali ada birthday sesape dkt ofis. Mcm biase la, dh hari jadi, mesti la kene belikn kek. Aku selalu tgk organizer birthday party(org yg same slalunye) slalu la dok penin kepala fikir nk beli apa time birthday sapa dkt ofis tu. Cth2 perkara yg dipeningkn, nk beli kek ape yek, kek jns ape yek, kek kedai kek mane yek, side dishes ape yek. Bajet yg ade kalau nk beli kek(yg mahal mcm secret recipe hehe) yg ini nnt utk side dishes xcukup, kalau kek (kedai cokia-cokia) plakk nnt xsedap. Bile aku tgk minah ni pening2 kepale, aku dgn xmalunye mesti aku bg cadangan ' Nnt birthday aku, ko toksah pening2 kepale. Jgn beli aku kek, bajet yg ade blanje makan KFC je atau ape2 la makanan yg bes. Aku xmau kek'... pendirian aku masih sama seperti dulu. Tp, nnt minah tu pn jawab ' weh, aku beli kek ni bkn utk ko makan, tp utk ktorg mkn'. Dlm hati aku, chaich.

Tp, korang nk tau x, dulu zaman purbakala Greek, konon2 inila asal usul kek hari jadi, pabila ulangtahun kelahiran, diorg akan bawa roti madu yg berbentuk bulan ke 'temple of artemis' untuk dipersembahkn pada dewi Artemis yg dianggap Tuhan atau pun Dewi Bulan. Maka, dgn itula persembahan makanan pun berbentuk bulan. Lilin pulak diletakkn di atas kek simbolik kepada sinaran bulan yg bercahaya. Lilin tu nnt ditiup dan sblm ditiup kn diorg akan buat wish so bila ditiup je, diorg percaya yg wish diorg tu td akan dibawa oleh asap kepada tuhan diorg dan tuhan diorg akan makbulkn permintaan diorg. Dan, konon2nya budaya ini yg dibawa turun temurun dan tp sekarang ni mestila disbbkn benda ni dh ditukar2 mengikut persekitaran.

Ada pulak kepercayaan kristian, konon2nya mereka percaya yg syaitan akan datang pada setiap malam ulangtahun seseorg. Jadi, utk menghindarkn dari syaitan ni dtg, maka rakan2 dan sedara mara akan mengadakan majlis yg bising-bising dgn nyanyian dan lagu-lagu, sbb diorg percaya suasana bising dan hiruk pikuk tu akan menakutkan syaitan utk dtg dekat.

Aku xkomen apa2 tang bhgn ini...tp sekadar berkongsi maklumat. Aku dapat info ni rentetan dr dok terfikir idea sapa la yg dok reka kena ada kek time hari jadi.

Aku sebenanye nk story pasal benda lain...tp..biasa la, intro aku ni pjg bejela...next time la sambung. Ehehehe....


xoxo

No comments: