Monday, February 1, 2010

Selingan Kisah Paku yang hampehhh...

Sementara tunggu orang pomen tu tampal tayar aku...ade gerai lori depan bengkel tu jual cendoi dengan laksa utara. Hm...dah lama aku tak makan bende-bende alah ni. Laksa ni memang makanan feveret aku. Tapi...Laksa Penang atau Utara je la. Laksa negeri lain aku boo layan ok. Ehehehe.

Aku makan laksa dia....erm..ok ok je le. Semangkuk RM2.80. Hangpa kalau mai dekat kampung aku...laksa seceot besaq mangkuk ni....RM1.00 je juai dekat kampung aku. 10x lagi...sedap!!!Tapi yang ni jual dekat Selangor....boleh la nak survive dengan rasa die yang bole tahan je.

Sebab kalau aku compare laksa aku beli dekat pasar malam...adeh...sodeh aku nak cerite. Hampess gas. Tapi tak tau la kalo ade yang jual sedap..tapi aku belum jumpak lagi. Kadang-kadang aku tak tau la apa dalam kepala otak orang yang meniaga makanan sodih-sodih ni. Depa ni tak segan ka juai benda-benda tak meet standard.

Sebab aku perasan...antara sebab-sebab jadi tak sedap dan sedih tu kan sebab apa tau...kuah dia depa boh isi ikan sikitttttt sesangattttt (nak jimat konon...ni dah lebel kedekuttt) jadi untuk maintain kale...depa boh belacan banyak gile. Jadi, imagin je la betapa tak sedapppp kuah die. Macam nak tecabut hidung aku ni makan. Kadang-kadang aku jumpak...nak jimat, depa tambah ayaq tapi..tak amend garam dengan isi ikan. Tawaq weh....baik aku minum ayaq suam kalau dah tawaq macam tu. Lagi kadang-kadang aku tengok..kuah dia pun lain macam....ja. Kata, laksa penang. Tang isi ikan tu aku konpius dia ambik dari isi ikan rebus ka...isi ikan dari tin sardin yang bukan branded ayam brand. (aik...apesal aku gedik nak pi mention dengan brand sekali ni?)

Padahal...nak buat laksa penang ni bukannye SUSAHHHHH ponnn. Aku tengok akak aku buat senang je. Sedap plak tu. Jiran-jiran aku dekat kampung tu pun buat aku tengok rilek dan cool jee....sedap plak. Mak cik aku dok kat Taiping tu...ha...ini feveret aku....kalo mak cik aku ni buat time hari raye...memang aku lepak lama-lama la dekat rumah tok aku tu. Makan...tak main la nak ayu-ayu setengah sudu ke setengah mangkuk ke...satu periuk pun aku bole makan. Kalau tak dak makanan lain la. Laksa mak cik aku ni kalau ikut ranking aku....dia la yang paling excellent sekali. Nasib je hari raya tu mmg terlalu banyak makanan . Aku nak kena makan ketupat lagi..ni pun hari raya je ada...jadi aku kena la bersikap adil dengan makanan-makanan yang lain. Kalo aku sentai laksa ja..nanti aku dikatakan tak bersikap adil. Makanan-makanan lain macam kerepek-kerepek, rendang mak aku, masak kicap mak aku, masak kuning mak aku, depa akan kecik hati kalau tak dimakan oleh aku. Ehehehe.

Tapi laksa yang aku buat, belum ada yang jadi lagi la. Ehehehe...TAPIiiiii....tak pa la...aku masak untuk prektis. Bukan p juai dekat orang. Ini juai dekat orang tak sedap...buat naya ja. Orang beli tu bayaq tau...bukan free. Kalo free lain cite beb. Aik..emo plak aku.


Ini Mr M makan cendol. Cendol die pun ok ok jela. Average. Tapi tu la...orang jual makanan tepi-tepi jalan ni, aku agak meragui la kebersihan depa ni. Ntah basuh bersih ke tak. Tapi..belasah je la....nak mengade, masak sendiri le dekat rumah.

Mr M tak makan laksa. Die paw sesudu je laksa aku. Heran betul...orang Sabak Bernam ni. Tak reti makan laksa. Laksa Mak cik aku yang menjadi rebutan tadi tu...ence M ni makan semangkuk je. Tak faham aku. Bab ni..lidah kiteorg tak sehati berdansa pulak. Hehe.

No comments: