Sunday, February 7, 2010

Kisah Membeli Laptop Adik-Adik Haku....

Gigih betulla aku nak buat entri ni. Aku ni kalo korang nak tau baru je sampai rumah terus excited nak buat entri ni. Gigih..gigih. Hari ni, celik je mata terus aku dengan Mr M pegi Low Yat mencari laptop untuk adik aku dengan adik die.

haih..budak-budak zaman sekarang ni, masuk je Unibesiti nak buat degree ke diploma ke dah gedik nak beli laptop nak buat assignment la hape la....padahal...dulu aku dengan Mr M masuk unibesiti kiteorg tak terfikir pun nak beli laptop, komputer pun tak dak...so nak fikir pasal laptop tu memang jauh la kan. Paling canggih pun...terfikir nak beli hp nokia 3310 je ahahahaha. Aku dulu..sepanjang-panjang belaja dulu seingat aku asyik mengepaw besfren aku punye komputer yang besar bapak tu je la....yang aku rasa sekarang ni, dah pupus kot kewujudan komputer tu...(aku dah penah cite ni dalam entri aku mule2 aku buat blog nih)

Aku beli laptop pun nasib jer.....MARA tibe-tibe je nak bagi peruntukan dekat aku, ntah mimpi ape tibe-tibe je si MARA tu offer diri nak bagi aku duit beli laptop. Aku pun bosan gak la..asal nak buat assignment nak kene draft dulu dekat kertas, jap g tuan punye PC tido, baru le aku tekemut-kemut pinjam PC die untuk type draft assignment aku. Nak cari bahan....nasib baik la UiTM banyak Lab IT...yang bole tahan kemajuan die...cume kene bejage-jage sket je la...biase la, tempat awam...virus bersepah-sepah. Tu je yang aku menyampah sikit. Tapi...dah si Mara tu offer..aku tak fikir panjang le...terus le hambek. Zaman aku dulu laptop mahal weh...orang time tu pakai PC je. Laptop yang aku punye dulu tu pun...dah la berat,tebal, pentium 4, itupun dekat RM4k. Kalo nak yang canggih bagai...paling bajet pun 5,6,7,8 k ler.....mane nak cekau duit. Sekarang ni...dah la canggih, nipis, kiut, murah je....murah la kalau nak dibandingkan hege laptop aku. RM2k, dah dapat canggih bes dah. Tapi kalo ko nak yang kale-kale bagai....mahal le sket. Mungkin hege laptop aku dulu.

Mr M plak merungut dekat aku..dulu die dah la hambek IT...tapi, jangankan laptop....komputer pun tak dak. OK je. Aku pun dulu Ok je....tak penah pulak assignment aku tak siap sebab takde laptop ehehehe. Tapi..tu la lagi skali aku nak cakap...nasib baik la UiTM bagi peruntukan lab dekat studen-studen die. (Apsal aku ni asyik promot UiTM je ni). Tapi...yang peliknyer...skarang pun ade lagi lab-lab tu. Apsal budak-budak la ni...tegedik-gedik nak laptop.

Tapi aku rasa jawapannya sebab hege laptop dah tak semahai dulu kot. Lepas tu skang ni kan ade broadband bagai....budak-budak ni aku tengok semue nak begaye je lebih. Nak lepak-lepak pasang laptop. Nak lepak Mekdi...nak kene ade laptop. Lepak kopitian nak kene ade laptop. Lepak Kedai Mamak pun skang ni dah pasang laptop. Haih.

Ni...laptop adik aku. Sebelum ni aku bagi dia pakai laptop aku. Tapi..iyola...laptop aku tu dah sezen la sket. Keypad rosak la, CD Rom rosak, nak download kapasiti rendah la...macam-macam la alasan nak beli laptop baru. Nah, ha..hang tengok ni laptop baru hang. Tadi..aku MMS gambaq laptop dia ni...tapi hp problem la bagai...tak bole nak baca. Aku beli spec Core2Duo je. Dapatla RM1.8k tak temasuk extended warranty dan accecories.


Rupa dia lebih kurang je....


Ni..pulak laptop adik ipar haku. Ini canggih sikit la...sebab bajetnye pun lebih. Aku hambek processor yang latest buat masa ni I5. Hege tak campur ext warranty dalam RM2.2k la.




Adios....

No comments: