Monday, February 8, 2010

Dinner Ketika Kemalasan

Sejak dua tiga menjak ni kan...tak tau la pasai apa...aku malas sangat nak masak. Lagipun aku rasa...aku sendiri pun tak bersemangat nak makan. So, dah bila tukang masak sendiri yang tak terasa nak makan malam....macam mana pulak nasib si tukang makan????.

Jadi, aku dah buat beberapa jenis makanan yang agak mengeyangkan perut laki aku ni..tapi, tak ambik masa yang lama la. Nasib baik la Mr M ni jenis tak kesah....aku masak hape pun....dibantainyer....aku masak tak sedap gile-gile pun....Mr M jugak yang sudi nak habiskan(huhu....terharu pulak aku tang part ni)...kalau aku masak sedap...dah kompem-kompem la habis kan.

Korang mesti penah makan punye kan jagung rebus bijik-bijik yang selalu juai dekat supermaket-supermaket tu. Kadang-kadang jenama dia Azmi la, kadang-kadang tak dak brand pun. Mudah sajork...tapi kene la rajin kan diri dulu sebelum malas. Bak kata pepatah...ehehe...sediakan payung sebelum hujan. So, sebelum korang punye mode jadik malas...korang kene la buat bende-bende ni time mode korang tgh rajin. Kalau dok malassss je sepanjang tahun...tak dapek le deng nak nolong.

So, time cuti ke yang korang dok relek-relek kat umah tu...bole beli jagung susu grade A dekat Pasar Selayang. Beli yang grade A tau. Alamak, aku lupe lak nak tangkap gambaq contoh. So...bile tengah sambil-sambil tengok tb macam cite 'Halimah jongang' ke, 'AC sempoi' ke, cite hindustan ke, CSI ke, korang kopek la bijik jagung tu. Aku...kadang-kadang akan pakse Mr M kopek sambil tengok bola....saje je, daripade die buang maso je ngadap bola kene sepak dengan orang baik die nolong aku kopek jagung. Ehehehhe.

Kalo 5 bijik jagung pun...dah bole dapat satu besen tau. Yg Grade A la. Korang simpan jagung ni dalam tapewe besa..simpan la dekat chiller fridge.

Bila malas je...senang jor nak masaknye.

Ambik jagung yang korang dah kopek tadi agak-agak nak makan banyak mane. Letak dalam periuk kukus. Tapi..pastikan basuh ye tuan-tuan dan puan-puan sekalian. Ehehhe. Lps 20 minit. Korang keluarkan jagung rebus tu...campur majerin dalam 5 sudu bosar, taruk garam secubit je, taruk susu cap teko mengikut kemahuan korang. Kacau-kacau die sampai sebati. Tes la. Agak nak masin lebih...tambah garam, nak manis, tambah susu, nak berlemak berkrim..tambah majerin. Kadang-kadang ada yang letak mayonis. Tapi aku tak letak plak....macam tak dak mood plak nak letak. Hehe.

Kemudian...dah bole makan sampai kenyang. Pinggang mangkuk pun tak banyak guna. Save sikit masa aku nak membasuh bagai. Aku tak yah dok bediri tepi dok dapoq gas tu kan. Aku masak dengan cool dan relek je. Tibe0tibe je dah siap. Magik kan. Ehehehe.

Perut Mr M pun kenyang. Aku pun...kalo sedap, kene la paw gak...dah la aku yang masak kan..takkan nak tengok aje. Banyak chantekkk. Ehehehe.

Ni...aku baru lepas rebus.



Ni plak sebelum kene ngap...makan.



Callo.....

No comments: