Thursday, March 25, 2010

Percutian Impian Aku

Nama tajuk entri pon...percutian impian. Jadi...tak tau lagi la bila impian ni nak tercapai. Untuk jangka masa terdekat ni aku rasa tak de la kot...tapi, mana la tau tiba-tiba aku menang hadiah cabutan bertuah ke, bos aku bagi hadiah sempena jadi pekerja cemerlang ke (berangan-berangan), dapat la rezeki aku pergi tempat-tempat ni. Ehehehe.

Kali ni, aku nak berkongsi tempat-tempat yang aku teringinnnnnnnnnnnnnnnnnn (banyak tuh n aku menunjukkan bertapa teringinnye aku..) sesangattttttt nak pergi, kalau ade rezeki lebih. Tapi tak tau la bila....bulan depan ke, tahun depan ke, 5 thn lagi ke, 20 tahun lagi ke..aku pon tak tau...mintak-mintak tercapai.

Aku start yang tempat ketiga. (aik, macam penyampaian hadiah plak)

Yang ketiga...aku teringin nak g GOLD COAST, AUSTRALIA.

Gold Coast ni sebenarnye berdekatan dengan Bandar Queensland. Lokasi percutian ni menjadi antara 5 tempat yang paling banyak didatangi pelancong di Australia. Entah kenape aku nak pergi ke sini. Mungkin terpengaruh bila banyak sangat promotion ke Gold Coast dalam tv dengan dekat travel agents.

Kalau dapat pergi sane, antara tempat yang wajib pergi aku tengok macam Dreamworld, Seaworld, Warner Bros, Movie World, (banyaknyer world) Currumbin WildLife Sanctuary, David Fleay Wildlife Park, Paradise Country dan etc etc. Sempat ke...kalau aku list banyak-banyak pon.

AirAsia ade pakej kalau nak g sini. Tapi, setakat flight dengan hotel la. Kalau nak g luar negara, kene la ade tourist guide kan..karang blur-blur dekat sane...tak pasal-pasal kene jual dengan orang. Oh, tidakkk.




Yang kedua pulak adalah MIAMI. Yes, korang aku teringin nak menjejakkan kaki ke sane. Kenape? Ini semue gara-gara aku terpengaruh tengok CSI MIAMI series yang bos die detektif Horatio yang poyo giles nak mampus. Hanya itu saje sebab kenape aku teringin nak melawat Miami. ahahahaha.


Tetapi, tahukah korang bahawa Miami City adalah bandar US yang paling terkaye...dan dalam dunia ni pulak tergolong sebagai yang keenam bandar yang paling kaya kuasa membeli. Tahukah korang banyak syarikat cruise yang besar-besar di dunia ni berada dan berasal dari Miami???? Dan...tahukah korang yang aku sangat teringin nak ada bot jalan-jalan sendiri yang macam dalam cerite CSI ni....ala..macam mane ye nak cerite. Senang cite, korang selalu tengok CSI Miami x? Kalo korang tengok...mesti korang boleh teke yang mane satu dan macam mana.
Wow.....!!!!!!!!


Tempat pertama...jatuh kepada AMSTERDAM. (clap clap clap hehe)
Aku rasa, amsterdam ni bagaikan satu tempat yang unik. Dah la lokasinye pon dalam Belanda. Uniknya, Belanda kan negara yang kedudukannye di bawah paras laut sampaikan diorang terpaksa membina tembok, agak mereka boleh hidup dalam negara diorg tak ditenggelami air.
Yang aku paling teringin nak explore adala tempat yang ala-ala Venice tu. Aku bace dalam artikel, dekat sana, naik kereta tak digalakkan. Banyak jalan sehala, parking pon sangat mahal. Yang digalakkn adalah naik basikal. Tapi, kes kecurian basikal dekat sane pulak sangat le tinggi. Apa yang menarik perhatian aku ialah, pengangkutan air diorg. Ade water taxi, water bus, boat, cruise dan macam-macam lagi.
Aku pon tak tau la ape yang bes tempat macam ni...tapi macam teruja nak tengok dan nak mengalami pengalaman macam tu.


Sekian kawan-kawanku.....korang ade tempat percutian impian korang tak??????




2 comments:

yunz_02 said...

same la luna.. i dream of goldcoast. bestnyerrr.. tp cost byk tu. hiks hiks hiks.. kalau dh pegi ble la blog about it k. blh i buat referral.. hehe..

Saliha said...

ehehehe...thanks yunz...doa2la i dapat bonus bosar ke...bole la g jln2 gold coast wakakaka