Friday, March 19, 2010

Aku Ketagih Nasi Lemak Sebungkus Sahaje.....

Aku ingat lagi waktu sekolah-sekolah dulu, kite semue sibuk mengutuk orang-orang yang ketagih merokok, ketagih ganja dan ketagih dadah. Bila buat essay bahasa ke english ke...macam-macam poin kite bagi pasal isu ni. Kalo PMR 3 poin...kalo SPM 5 poin kene bagi dalam karangan. Eh..ape kene mengene intro blog aku ni.

Yang aku pulak sejak dari UiTM lagik mengalami ketagihan nasi lemak dicampur telur mata yang aku rase bile dah sampai tahap sekarang ni dah tak dapat nak dibendung lagik ketagihan aku ni. Syarat-syarat nasi lemak pulak mestilah disertakan bersama-sama telur mata di mana mestilah yang kuning telur tu lembik macam agar-agar.

Andai kata, nasi lemak aku tak disertai dengan telur goreng....aku akan mengalami simptom-simptom ketagihann yang series tetapi, bergantung pada faktor keadaan sekeliling. Tak dapat nak diterangkan secara spesifik. Tapi faktor emosi pulak, aku akan merasa kecewa sangat. Kecewa tak dapat makan nasi lemak dengan telur goreng.

Antara kesan buruk ketagihan aku ni juga telah menyebabkan aku bereaksi secare tak profesional kadang-kadang. Contohnye aku curi-curi makan time ofis. Dan yang paling teruk sekali, aku pernah marah si NK (colleague aku) pasal die curik telur goreng nasi lemak aku, die makan kenyang-kenyang time aku tengah sibuk...bile aku datang nak makan, telur goreng aku dah jadik arwah dalam perut gendut die. Bengang la aku. Aku pon marah die betul-betul punyer marah. Tapi bila difikir-fikir...aku rase malu pulak apsal aku marah die pasal die curik telur goreng. Macam nak tempar diri sendiri je. Sifat tak professional aku ni dah menggugat kredibiliti dan integriti aku di ofis. Haip.

Realitinye lagi....sistem metabolisme badan aku dah tak sehebat dan segagah zaman aku mude remaja dulu lagi. Ini amat merisaukan aku. Sebabnyer, ketagihan aku ni akan memakan diri aku sedikit demi sedikit. Badan aku pon naik sikit demi sedikit. Uwarg....ini adalah satu kenyataan yang menakutkan. Aku tak rela menjadi gemuk dan aku juga tak rela untuk stop ketagihan aku ni. Oh, tidakkkkkkkkkkk..........


Tahukah korang, menurut rancangan National Geografik memakan nasi lemak dan telo goreng sebagai sarapan pagi akan menyebabkan kite gembire dan bersemangat untuk kerja, belajar dan menjalani aktiviti-aktiviti seharian pada hari tersebut? (aku tipu... :p hehe)

5 comments:

Haney said...

walaupun belum sampai tahap ketagih..tpi nasi lemak memang menjadi menu pilihan tiap pagi..sedapp

Akira said...

cik luna samala...saya pun feveret kalau telur mata...telur tuh kat kuning dia mesti lembik @ separuh masak...sedapnya..

Saliha said...

yeah yeah yeah...i like!!!!!!
Sukeee.... sangat dengan komen dari pasangan bahgie en akira dengan cik puan haney ehehehehe....

Anne said...

my feveret jgk nasi lemak ni...telur mata tak leh tinggal!! nyum nyum!

Saliha said...

dayung : same la kite huhuhu