Sunday, March 7, 2010

Muffin Blueberry....ibarat mimpi ngeri yang indah ahahaha

Aku pon tak tau kenapa aku masih bersemangat lagik nak buat muffin ni padahal tak senonoh je muffin aku nih.

Minggu ni...aku buat muffin blueberry ye kawan-kawan.

Mule-mule senario buat muffin ni macam biase je. Same je prosedur die. Tak de ape nak cite pon. Aku pon dengan cool nye memasukkan isi muffin dalam cawan die, lepas je taruk dalam oven, aku pon sambung buat keje lain seperti memindahkan baju kotor dalam mesin basuh (ni pon nak cite...chaich).

Tiba-tiba saje..aku dengar Mr M menjerit. "awak....tengok ape dah jadi dengan muffin awak ni!!!" dengan nada yang sunggohhh kecoh sekali.

Aku pon dengan malasnyer pegi gak le ke dapo.

Tengok- tengok....Muffin aku mengembang dengan begitu kembang sekalikkkk. Macam bentuk gunung berapi nak meletup. Kekembangannyer pada mulenye agak mencemaskan aku dan menggabrakan hati aku. Tapi, walopon aku cemas dan gabra, aku masih berlagak cool di dapo dengan tak buat apa-apa tapi cume tengok je sambil berdoa.....'janganla muffin ni tak jadik lagik...huhuhu. Tapi, ade jugak usaha nak menyelamatkan keadaan dengan menguis tepung yang nak meletup tu ke tengah-tengah cup muffin.

Dalam keadaan cemas tu...aku sempat lagik snap gambar. Ehehehe (cemas ker???)


'ka...ching..!!!' oven aku pon berbunyik. Aku cek dengan garfu...sah, memang isinye dah masak.

Bile aku keluarkan muffin aku....masyaallah........muffin aku sekalik lagi berupe bentuk macam alien. Kali ni bukan dari planet marikh lagi. Aku rase macam dari planet avatar je. Ataupun planet-planet yang masih tak dapat dikesan oleh saintis-saintis kite. Mungkin yang luar dari galaksi bimasakti kite nih. Rupenye sunggohle mengerikan....macam orang kene gaut je (yang kaki bengkak makan seafood tuh).

Tapi kalo korang perasan, muffin yang dok tepi-tepi je yang cacat. Yang dok tengah-tengah aku tengok ok pulak. Ade kene mengene dengan pemanasan oven ke? Ke pemanasan oven tu tak sekata?
Tengok muffin ni.
Aku punyela gelak sakan dengan Mr M akan rupe bentuk muffin aku ni. Dalam ramai-ramai, die la yang paling buruk sekalik. Dah macam bentuk cendawan. Heran aku apesal la jadik macam ni. Ade sape2 boleh tolong jawab tak?

Yang ini akibat dikacau oleh aku dengan sudu. Tadi waktu tengah cemas tu, tangan aku gatal dan sempat mengusik permukaan muffin tu. Konon-konon nak tolak tepungnye ke tengah cawan akibatnyer....jadik macam dalam gambar ni la.


Yang ni...senonoh sket la rupa die. Dalam 12 bijik muffin aku buat, 3 bijik je yang kembangnye senonoh macam dekat atas. Yang lain....semue macam muffin dari planet Avatar. Chaich.
Tapi.....bile aku rase muffinnyer....rasenye sunggohhh lembuttt kawan-kawan. Rasanya, ini lah muffin aku yang paling lembut dan gebu buat masa ni. Ah.....bahagienyerrrr........(gedik kejap)
Jadi, walaupon rupenye bagaikan sebuah mimpi ngeri....tapi, disebabkan rasanye yang bes....aku maafkan la rupe bentuk nyer.
Huhuhuhu.



2 comments:

Haney said...

cubaan yang patut dicontohi..yg penting rasanya sedap..

Saliha said...

ahaha..thanks haney