Monday, May 3, 2010

How to control your anger (Bagaimana nak mengawal kemarahan anda)

Tribute to someone...mintak-mintak dia bace lalalala....

Semua orang ada perasaan marah. Tak payah nak cakap dekat orang la, sebab diri aku ni pon sama gak..kadang-kadang tu bila time kita nak marah, atau ada benda buatkan kita marah, kita macam tak boleh nak control diri sendiri. Apa yang lagi teruk nanti, kita terrrbuat benda-benda bodoh ke, menyakitkan hati orang ke...sebab time kita marah tu..otak kita ni tak sempat pulak nak proses ape sebab-sebab kalau kita buat macam tu...tau tau je, dah buat pon. Akhir sat g...menyesal....

Di sini aku nak kongsi beberapa tips untuk kawal kemarahan korang. Kalau korang dah baca kan, satu hari nanti kalau korang tiba-tiba dilanda kemarahan, cuba korang praktiskan. Mana la tau berkesan. Kite share-share info la kat sini. Aku selalu buat, berkesan la untuk mengawal keadaan tapi kadang-kadang tu terlepas gak...menyesal je bile buat bende-bende bodoh.

1 - Minum air banyak-banyak.

Kalau aku tengah marah atau bengang gile-gile dengan seseorang ke ape, aku akan diam dan minum air suam banyak-banyak.........ye la, bila tengah angin satu badan ni, memang telinge pon rase panas je dengan orang yang bikin hati kite panas, so bile minum air tu...hati aku ni macam terase sejuk la sikit. Tak de la orang tak bersalah jadi mangsa. Aku rasa cool sikit.

2 - Beristighfar

Ini aku baru je praktis. Aku tengok kalau orang putih, die cakap kire 1-10 kan. Tapi aku ni orang Islam, nak buat ape kire 1-10, baik aku istighfar...dapat gak pahale. Tapi, ralatnya time kita betul-betul marah mana nak ingat buat bende-bende macam ni. Aku pun tengah berushe kalau marah...bawak-bawakla beringat.

3 - Buat 'physical exercise' untuk lepaskan kemarahan

Aku tak setuju kalau marah tu kena pukul diding ke, tumbuk meja ke, atau perkara-perkara yang mengcederakan diri. Kalau aku marah dan lokasi kejadian di rumah ke, aku selalunye akan cuci bilik air. Kalau aku marah je, bilik air aku mesti besinar-sinar berkilat dan bersih. Yang bagusnye selain bilik air aku jadi bersih, mule-mule tu memang kite nak hilangkan kemarahan, tapi lame-lame otak kite akan fokus dalam buat kerja, sambil layan perasaan cuci bilik air tu, otak kita selalunye akan timbang tara pasal marah kite tu..kite salah ke, orang je salah ke, orang tu pulak salah 100% ke, atau ade sebab-sebab lain yang kite tak tau ke...so lame-lame, hati yang marah akan lega la sikit.

4 - Main game

Aku kalau tengah marah tapi tak de ape yang boleh buat. Aku main game. Bukan menang pon. Asyik game over je main time marah ni. Tapi, sebnarnye bile buat bende macam ni, otak aku fokus pada masalah marah aku tadi la. Macam tengah cuci bilik air tadi. Aku akan fikir balik la punca-punca marah aku tadi.

5- Nangis

Aku kalau dah over marah kan...memang wakakakaka malu pulak nak mengaku. Tapi, ini yang paling berkesan sebnaunye dari yang lain-lain tu. Aku pon tak tau kenapa. Lepas je dah sok sek sok sek sorang-sorang, tak de sape pujuk pon, aku pon jadi lega dan kadar rasional otak aku 2 ganda lebih pantas. Tengok. Tapi, yang macho-macho dan cool cool tu takkan nak ikut tips aku yang kelima ni kan. Habis la ke'macho'an dan ke'cool'an korang. Hehe. Tak pe, buat yang 4 sebelum ni pon dah kire ok dah.

Kita ni tak boleh menipu diri sendiri. Kadang-kadang, kita marah bila orang ada buat satu perkara yang kita tak setuju atau rasa tak betul atau apa-apa la alasan yang lain. Time kita marah ni pulak datang macam kilat, kita pon tak sempat nak control. Tapi, kalau kita ambik masa untuk fikir dan analisis balik, mungkin kita dapat kurangkan sikit marah kita tu. Kadang-kadang kita pon ade salah gak. Manusia ni memang tak sempurna. Kadang-kadang kita kena terima kelemahan orang lain. Setiap orang mesti ada alasan tersendiri kenapa kesilapan atau salah faham tu terjadi. Kite pon nak marah orang, macam la kita perfect sangat. hehe.

Walau macam mana pon aku tak setuju kalau orang tengah marah melepaskan kemarahan dengan perkara-perkara ni:

1 - Shopping

Jangan wei..jangan. Merbahaya pada isi wallet korang. Lebih membahayakan, sebab kita shopping time otak bukan pada tahap normal, nanti kite pergi beli barang yang tah hape-hape. Aku dulu macam ni gak. Akhirnya, menyesal sebaik sahaja otak aku sudah pada tahap yang bertimbangrasa dan tak marah lagi. Huhuhu.

2 - Bawak kete laju-laju

Jangan korang. Bahaye. Kalau nasib korang baik, alhamdulillah. Kalau nasib korang tak baik....nauzubillah. Aku pernah gak, tapi aku tak bawak laju-laju pon. Aku nak reverse kete je terlaju sikit...sampai tercium bontot kete orang. Kete besau plak tu. Nasib baik orang tu kesian dengan aku, die tak mintak duit. Tapi, aku menyesal sesangat dan kete aku calar le dan sampai sekarang tak buat ape-ape pon dekat calar tu, ade lagi dekat bumpe belakang kete aku. Ehehehe.

3 - Jangan maki

Aku tak pernah buat. Tapi, aku tak setuju bila ade orang lain buat macam ni. Aku rase kurang ajar. Kalau mereka-mereka yang lemah lembut hidupnya mesti dah kecik hati.

4- Tumbuk meja, kaca, cederakan diri dan perkara yang sewaktu dengannya.

Jangan! jangan! jangan! Aku ade membe yang macam ni. Orang memang la takut time ko jadi sawan gile macam ni. Tapi, orang takut kat depan je korang. Di belakang orang takkan respek diri korang kalau buat macam ni. Kalau ko masuk geng gossip girl, percayela, berbakul berguni la diorg kutuk dan buat ketupat pasal ko. Dan, orang lain nak kerjasama untuk team dengan ko pon, malas nak pilih ko, sebab tindakan ko di luar kawalan tu akan buat orang fobia. Kan dah rugi. Sesape yang macam ni, bawak-bawakla beristighfar kalau tengah dilanda kemarahan supaya tak buat sesuatu yang korang nyesal.


Setakat ini saje coretan aku hari ni. Dalam otak aku ni ada macam-macam benda aku nak konsikan tapi, selalu tak cukup masa untuk berfoya-foya berinternet. Hihi.

Yang baik kite kongsikan bersama, mana yang tak baik tu, kite cuba perbaikinye supaya lebih baik lagi.

(Hari ni aku jadi ustazah dengan cikgu motibasi plak....wakakakaka, layan je la)

Sekian.

No comments: