Tuesday, May 25, 2010

Homemade Lasagna

Oakay hari ni, aku nak meriakkan diri pasal lasagna yang aku baru je buat sabtu lepas. Ahahaha.

Rupenye macam di bawah ye tuan-tuan dan puan-puan. Mungkin agak mengerikan. Tapi, rasa die lebih kurang macam lasagna dekat shakey's pizza tu la. Wakakakaka. Sebab..aku buat lasagna daging. Mana boleh lawan pizza hut punye. Diorg punye seafood lasagna, pakai sos seafood putih. Aku tak reti. Kuikuikui.


Mudah saje nak buat lasagna ni. Syarat-syarat sah buat lasagna ni
1- Sos merah/sos daging
Ini...korang buat je ala-ala kuah spageti tu ha. Nak buat kuah spageti tu bukan susah pun. Main campak-campak je. Tapi, nak buat lasagna ni aku nasehatkan tak payah la ko nak bubuh segale macam adik beradik cendawan ke tomato ceri ke..taruk daging je. Nanti sos die berair sangat tak sedap.
2- Sos Putih/Sos cheese
Ini pun sempoi je. Ko panaskan butter dalam pan. Ko campak susu 1 1/2 cup. Ko campak cheddar atau mozarella cheese. Aku letak cheddar je sebab aku kedekut. Mozarella cheese mahal. So, kene berjimat. Dekat pizza yang korang tengok iklan bila angkat pizza cheese die lekat-lekat tu...pakai mozarella la. Then, adjust garam dengan serbuk lada hitam, kacau sampai cheese cair. Kalau cair, tambah tepung jagung bagi pekat.
3- Pasta lasagna
Untuk orang malas macam aku ni, pakai pasta yang tak payah rebus air panas. Ahahahaha.
4-Cheese mozarella yang banyak.
Cara-caranya mudah sajork....
Dekat bekas nak bakar lasagna tu. Mula-mula letak lapisan sos merah. Kemudian, letak pasta. Kemudian, letak lapisan sos putih. Atas sos putih, tabur cheese mozarella sesedap rasa.
Ulang lagi. Letak sos merah, pasta, sos putih, cheese.
Ulang lagi, sos merah, pasta, sos putih, cheese.
Atas sekali kasi tabur mozarella kaw kaw punyer muahahahahaa.
Tutup bekas bakar tu dengan aluminium foil dan bakar selama 45 minit, 150 darjah.
Dah 'kaching' oven berbunyi tanda masa sudah tamat. Bukak aluminium foil tu dan bakar lagi 15 minit. Ini nak bagi cheese dekat atas tu terbakar sikit, nanti ade kale brown-brown sikit, jadi macam rupa topping pizza la. Wangi dan lawa sikit. Tapi, aku buat tak lawa sebab aku susun dan tabur ikut suka hati dan ada perlakuan ala-ala cincai gitu. Sebab nak makan sendiri, yang penting rasa, hokey.
'kacing' oven berbunyi lagik.
Tunggu sejuk sikit...maka marilah kite menjamu selera. Yeahhhhh!!!!!!!
Perasan buat kelas memasak puler.....

No comments: