Thursday, December 31, 2009

Hepi New Year

Erm... lsg xsangka kn...tup..tup...dh masuk thn 2010. Dulu...waktu baru nk masuk thn 2000..time tu aku tgh nk ambik SPM, org sibuk ckp nnt duit boleh hilang la, bole meletup la, mcm2 lg la mitos2 yg aku pn dh xingat nk ckp. Tup..tup..dh 10 thn dh berlalu. Lsg xsangka kn. Dlm 10 thn ni saje...dh mcm2 benda berlaku dlm diri aku. Wow...dr budak2 ingusan...aku akhirnya dh masuk kategori org dewasa. huhu.

Mcm biasa la kn..bila thn baru je...semue org secare stereotype nye akan buat wish list mcm2. Walaupn kadang2 tu...wish list tu aku rase same je tiap2 thn. Mungkin ade sikit2 je kot yg diubahnya. Tp...nk buat mcm mana kn. Dh..thn lps wish list die tu xtercapai lg...jadi le kene la ushe lg thn ni. Tp..selalunya la aku tgk...bile time2 nk dkt thn baru ni...berkobar2 la dgn azam thn baru...tp bile tanye bile ko nk start...dgn bersemangatnye jawab lps 1 jan nk buat....tp bile msk je thn baru...ha ko...buat le seminggu pertame. Lps tu...aku tgk...semangat tu makin hilang dan pudar. Masuk je bulan 2...dh..hbs takat tu je. Lps tu karang...bulan 12 balik...baru le tibe2 je ntah mane dtg semangat...azam baru...bende yg same gak. Dan lagi...dan lagi...dan lagi. Tp lg teruk, yg aku tgk..sblm new year, punye la berkobar dgn azamnya...tp lps jenew year, aik...aku tgk xde buat bende pn. Hbs tu...yg ko berkobar sgt lps ni kalau setakat nk buat azam je tp lsg ximplement...nk buat hape. Haih. Kalau mcm tu baik xpayah buat azam. Buat penat ayaq liuq ja kecoh2.

Aku terfikir la kn..sebnanye, ape tujuan kite ni nk ada azam baru setiap thn baru. Adakah sbb lps ni kite nk kene tukar kalendar baru yg tampal kt umah tu...sbb tu kite nk buat azam baru. Aku rasa sebnaqnya kn, nk buat azam baru bila ja masuk thn baru ni adalah stereotype yg membosankn...dh lapuk...dan xpraktikal pn. Sbb sebnaqnya...kalau kita berazam nk ubah sesuatu atau nk dptkn sesuatu...xpayah nk tunggu thn baru. xpayah nk tunggu 1 jan. 29 Ogos ke...tiba2 ko rasa ko nk berubah jd mcm2 ni ke nk dpt kn yg mcm2 tu ke...terus je la berazam dr saat ko terfikir bende tu.

Aku rasa..aku penah dengar satu ustazah ni ckp...kite kn sblm nk tidoq sepatutmya..kita evaluate diri, kite pikiaq apa yg kita dh buat hari tu...ada apa2 bende yg xsepatutnya kita buat ka, ada sakitkn hati org ka, kemudian pabila kita sedar kesilapan dan kelemahan kita pada hari tu, kita kena la berazam untuk tidak buat lg esoknya atau pn nk memperbaiki ke buat lg baik ke dan akhir sekali kite akan memaafkn semue org yg ada terbuat salah dgn kita.

Aku tiap2 thn baru...xpenah pun buat azam apa. Kadang2, aku xperasan pn..tiba2...esoknya baru prasan..o...hari ni thn baru la. Tu pn...dh ptg2. Tp nampaknya...thn ni aku prasan lak. Agaknya...dulu2 zaman aku bujang, masa terluang je asyik hbskn dgn kawan dan boyfren, tu yg xperasan tu. Skarang ni dh jd isteri org, dok melepak dkt umah je...mcm2 plak yg aku prasan. Chaich.

Walau apa pn...aku mengucapkn kepada semue...'Selamat Thn Baru' 2010.

xoxo

No comments: