Wednesday, December 30, 2009

Smells of cutting grass


Do you love the smell of fresh cut grass??


Aku hampir terlupa sebnaqnya aku suka sgt...bau rumput lps kene potong. Tiba-tiba je teringat to discus about this thing in blog since, waktu blk lunch td...sdg aku berjalan di jln raya berbatu n koridor bersimen, tiba2 je aku terpijak rumput n rumput tu baru sgt lps kene potong. Mcm mana aku tau....sbb I can smell it.Tibe2 je..aku rase nostalgic sgt...mcm tiba2 je terkeluar peribahasa ' tpt jatuh lg dikenang'.....er betul ke nih?? tp perasaan tu hilang blk bila aku sibuk dgn meeting sane sini. Dan..bile aku blk ke rumah, aku masih teringat how nostalgic the feeling was...so aku nk share sikit dekat sini.

Dulu...waktu aku skolah rendah lg kn...hari2 aku g skolah kayuh basikal...dekat kg aku, dlm sebulan sekali org JPS akan dtg mesin rumput2 tepi parit. Kalau diorg x mesin, alamat jd hutan la kg aku. So bile time kayuh basikal ni, kite hirup udara sekeliling kite rase mcm manis dan segar je(tp waktu kecik aku blm boleh bezakn pn). Atau dlm english die...fresh n sweet. Tambah2 waktu tu kn kite budak2 lg kn...xdak masalah sgt pn...hbs besaq pn masalah aku...tetelan cincin, gaduh dgn besfren, takut kene g kelas ngaji atau pn xdpt tgk cite gaban sbb kene paksa g kelas agama ptg2. Ehehehe. But, it sweet.

Aku ingat lg...pertama kali hidup jauh dr family, aku masuk boarding school dkt Ipoh, tiap2 mlm aku xbole tido nyenyak sbb aku mcm dpt dengar bunyi deruan kereta dkt jln raya. Lps tu udara asap kereta...aku rasa mcm pahit dan pedih. Aku bkn dok dkt ekzos kerete ye. (xtau la kalau ditambah sbb homesick hehe). Tp...3 thn duduk di situ pn aku masih rasa pahit udaranye. Lps tu aku tukar ke sekolah dekat Taiping, dkt atas bukit bukau. Perasaan pahit tu hilang..yg ada cuma rindukn family. Kemudian, sambung blaja dkt Shah Alam. Perasaan mula2 tu sgt xbiasa, kekok, seolah-olah mcm bumi aku duduk tu..bkn tpt aku...sama mcm duduk di Ipoh dulu. Mlm2 aku rasa bising bunyi kereta dan aku rasa mcm hidu udara yg sgt berseragai.

Tp..bila dh berthn2 aku hidup berdikari sebatang kara dkt kawasan bkn kg ni(rasanya dh lbh 10 thn..)...lama2...body aku dh adaptable dgn keadaan sekeliling. Aku rasa normal mcm org lain. Xde la mengarut2 pahit ke ape jadah ke. Aku tido pn dh tahap tido mamposs dh.

Jadi..bile aku cium baru rumput baru potong td...aku dapat rasakan how sweet n fresh baunya. Ia membuatkan aku teringat zaman2 aku budak2 dulu, ingatkn kg halaman aku....aku suke sebnanya perasaaan mcm tu. Sbb die xboleh dibuat2 dtg...tp bile die muncul once in a blue moon..kite rase hepi n bersemangat untuk hari tu.

Tp..mengikut kajian botanikal (I did some reading...konon), memotong rumput ni adalah satu pencemaran kimia. Sbb rumput yg lps dipotong akan react dgn nitrogen oksida dan akan membantu penghasilan ozon di permukaan tanah. OMG. Is dat real??????!!!!

Aku selalu membayangkan...aku bangun pagi...bukak tingkap...hujan baru je berhenti dan rumput baru je dipotong. n then walking barefoot on freshly cut grass. Amazing, isn't it?


xoxo

2 comments:

Mysarah Rahman said...

fulamakkkk....
aku suke entry ko kali nih!
sangat memberi semangat beb!
;)

Saliha said...

eheheh..tq tq tq