Friday, July 16, 2010

16 Julai- Kempen Hari Tidak Berbelanja

Assalamualaikum.... (konon-konon bergaya macam Y.B)

2 Hari lepas aku dapat satu risalah dalam post box rumah aku yang berkempen untuk rakyat Malaysia mengamalkan KEMPEN TIDAK BERBELANJA untuk hari ni yakni 16 Julai. Bagus ni. Aku bace je isi cite kempen ni...aku memang rasa nak sapot 100% la. Bagus untuk diri, duit dalam wallet dan credit card kite. Tapi, mesti peniaga-peniaga semuenye rase tak bes hari ni. Tak pe la. Kire macam cuti la hari ni kan.

So kawan-kawan...marilah kite semue menyahut kempen kerajaan ni untuk kite same-same tak belanje ape-ape. Semue orang pastikan diri korang duduk senyap-senyap dekat rumah di samping keluarga, tv ataupun game. Hehe. Yang dok ofis tu..korang sume keje sungguh-sungguh hari ni dekat ofis dengan poyonye. Jangan kuar g lunch. Korang makan biskut dekat pantry tu je lepas tu buat air milo.

Habis je time ofis, korang balik laju-laju. Korang drive kete laju-laju balik rumah. Tapi, kalo ade polis trafik, korang pure-pure la bawak perlahan sebagai tanda respek. Nanti kang, korang lagi laju dari die, tercabarla keegooan abang polis trafik. Tapi, jangan bawak pelan sangat. Mane tau, aku ke yang drive dekat belakang tu kan, Karang aku tensen plak ade orang bawak slow, aku kan nak balik laju-laju.

Aku minta korang balik laju-laju bukan ape, kalau korang bawak slow-slow nanti kang korang nampak ade sale dekat jakel ke, sale dekat kedai Ah Huat ke, kfc ke, korang g singgah lak bersuka ria berbelanja dan berpesta. Kalau korang bawak laju-laju, tak sempat nak tengok semue tu. Kite kene concentrate di jalan raya kete kan banyak. Untuk kesejahteraan semue. Hihi.

Sampai rumah korang terus jalankan aktiviti berkurung dalam rumah. Kalau jiran-jiran ajak bergosip, gosip sikit-sikit je. Korang dok umah, masak untuk family sedap-sedap menggunakan stok makanan yang sedia ada. Kalau garam habis pun...jangan g kedai beli garam. Tak pe, makanan tanpa garam adalah sihat. Lepas tu korang lepak-lepak la dekat rumah sambil buat ape-ape yang patut. Korang nak bace novel ke, tengok tb ke, tgk movie bes ke, main game ke, main monopoli dengan keluarga ke ikut suke hati korang la.

Esoknye...dah bukan lagi hari tidak berbelanja. Boleh la kite semue bersiar siar sambil spending untuk membantu ekonomi negara. Muahahahahahahahaha.

korang...'SELAMAT HARI TIDAK BERBELANJA'. wink wink

No comments: