Monday, December 19, 2011

Bagaimana Nak Mengatasi Nasi Mentah?

Assalamualaikum

Kadang-kadang bengang kan, bila beli nasi bungkus dekat kedai, balik rumah nak makan..nasinye mentah. Tension. Sebab kalau ko masak nasi sendiri dekat rumah dah komfem-komfem nasi yang ko masak tu elok sedap dan bes. Ini, dah la mentah, kena bayar pulak tu. Nak menyesal pun tak guna. Piss off betul.

Aku cuma try n error aje. Tak tau la pulak agak berkesan. Nasi yang aku dah beli tu dah campur dengan sup dan gravy. Aku masukkan dalam microwave. Aku tekan 2 minit. Lepas 2 minit, aku tengok tekstur nasi mentah tu semakin lembut. Aku tambah lagi 2 minit. Makin ok. Tambah lagi 2 minit. Dah ok.....!!! Yeah boleh makan.

Tapi, disebabkan nasi tu dah bercampur sup dengan gravy sebelum tu, jadi tektur nasi tu macam kembang sikit la. Tapi boleh la nak makan berbanding masa dia mentah.

Saja nak share dekat sini.

Dah la nasi beli, mentah, kene pakai letrik sendirik pulak tu nak bagi masak. Haish.

No comments: