Wednesday, September 14, 2011

How Are You? Alhamdulillah Ana Bikhair.

Assalamualaikum

Pagi-pagi bila orang soal ko "apa habaq?" ka "How are you" ka, apa selalu yang ko jawab?

Sihat?

Yes I'm Fine ( ni diajar dalam buku dialog english kecik-kecik dulu)

Ok

Bagus

Dulu waktu aku student, bila ada orang tanya

Orang : Hei, how are you, dear?
Aku : Yes I'm Fine.... (buku ajaq macam tu)

Sampai la satu hari, seorang businessman chinese ni tegur aku. Dia cakap

'why did you answer I'm fine. In Singapore, fine is summon. Did you mean that you've been summon by anybody today? Say la...well, I'm Great and Happy today.'

Tersipu-sipu jugak la aku dengaq waktu tu. Tapi bersemangat sangat dan sangat straight forward aku rasa jawapan macam tu.

Lepas tu, bila orang tanya how are you dekat aku, aku dah tak jawab I'm fine lagi. (Go to hell with the schematic dialogue). Tapi, aku jawab ikut suke hati aku mengikut cuaca persekitaran. Contohnya.

1. Yeah...I'm OK, healthy and not insane hahahaha

2. Yeah...so so la today

3. Sihat..tak nampak ke? (ni sarcastic bunyiknye so jangan tiru ok, mak aku tak pernah ajar pun jawab macam ni, ntah dari mana aku absorb aku pon tak tau hahahaha)

Sampai la suatu ketika...aku bekerja dengan golongan-golongan dari middle east ni. Bila aku pulak tanya depa how are you, depa jawab

'Alhamdulillah..I'm fine'

Memangla die pon jawab ikut buku die I'm Fine. Tapi apa yang aku nak tekankan dekat sini. Penggunaan Alhamdulillah. Ramai antara kita ni selalunya jawab standard macam aku jugak la dan langsung tak mention Alhamdulillah. Padahal segala kesihatan dan kenikmatan yang kita rasai setiap saat tu datangnya dari Allah S.W.T. Tak kisah la ayat apa yang kita nak guna untuk gambarkan pengkhabaran diri kita ketika orang tanya tu...tapi, ucap la dulu kata-kata Alhamdulillah. Setakat IC je Islam, Pakai Tudung, tapi akhlak tak seindah dituntut nak buat apa kan?

Aku pon berazam akan mengimplementasikan benda ni. Sesiapa yang baca pun, jomlah kita mulakan dari sekarang. Sesiapa yang memang dah amalkan, Alhamdulillah. Hehe.

Selamat Beramal.

No comments: