Monday, December 27, 2010

Cuti Sekolah- berjalan-jalan di Taman Pertanian Bukit Cahaya Seri Alam

Assalamualaikum

Cuti sekolah yang baru ni...seluruh ahli keluarga aku saja jalan-jalan bawak budak-budak (cucu mak dan abah aku) pergi melawat Taman Pertanian Bukit Cahaya. Sebnarnye..ni atas cadangan anak buah sulung aku si Rasyiqah lepas terpengaruh tengok iklan dalam tv (aku pon tak pasti...ada ke iklan pasal Taman ni dekat tv?).

Tahukah korang yang Taman Pertanian Malaysia Bukit Cahaya Seri Alam ini ditubuhkan pada tahun 1989? Waktu tengah melanjutkan pelajaran di Tadika Kemas untuk sesi murid 6 tahun. Hehe. Dan mulai jan 2011, nama tempat ni akan ditukarkan menjadi 'Taman Botani Negara Shah Alam'...kelass gitu.

Aku dah tau kewujudan sejak sekolah lagi. Dalam tv rancangan macam 'Alam Ria Cuti Sekolah' tu kan kadang-kadang ada buat shooting dekat situ sambil promot. (aku rasa rancangan macam ni yang zaman sekarang kot yang pengaruh anak buah aku). Tapi...time kecik-kecik dulu tak de kesempatan nak datang. Bile dah besau...walopon berhijrah ke Shah Alam sejak Dec 2000...sampai sekarang Dec 2010 baru la aku akhirnya berjaya menjejakkan kaki secara eksklusif dekat sini hahahaha.

Kiteorg dekat rumah salji. Aku ingatkan boleh main salji macam dekat Genting nun. Rupenye...cume tengok dari tepi je. Mula-mula aku eksyen...'ces, ini sejuk macam dalam air-cond je ni' lame-lame ko...ha...naik kebas gak la hidung dengan jari-jari semue. Nasib baik setiap scene diorg limit 3 minit je. Kalau 3 jam..mahu mati kejung dekat dalam tuh hehe.

Expression sang M tentang kesejukkan sangat berlebihan. Sangat tak sesuaiii okey.


Anak buah aku frust...sebab boleh tengok je...die berangan nak main patung salji ni.


Tapi, tengok la..diorg charges RM3 dewasa, RM1 kanak-kanak. Memang patutla bagi tengok je. Kalau nak p main baling2 salji, tak dapek diorg nak cas murah macam ni. Mahunye sama banyak macam dekat tempat main salji dekat Genting Theme Park tuh.



Ha...tengok!!! -2 darjah tuh. Patutle hidung, jari kaki, tangan sumer kebas.



Tapi..kiteorg g rumah 4 musim je pon. Time cuti sekolah ni..orang datang punye la ramai tak hengat. Kat mana-mana kene beratur. Penat seyh. Jadi, kiteorg melawat yang paling menarik je la. Macam Taman Padi, Taman Rambutan, Taman pancing ikan dan segala Taman tumbuh-tumbuhan dan haiwan tu...malas la nak p lawat, baik aku balik kampung je..tengok yang dekat kampung aku hahahaha. Sama je kot.



No comments: