Sunday, February 13, 2011

Macam mana nak elakkan mengumpat?

Assalamualaikum..

Dari kecik lagi..aku rasa kita semua tau yang mengumpat tu tak baik..berdosa. Tapi, susah kita nak keluarkan diri kita ni dari budaya mengumpat ni. Budaya ni mencengkam bukan setakat masyarakat belia atau mak cik-mak cik ...budak2 kecik baru darjah satu tu pon dah pandai mengumpat..betul tak?

Aku pon tau efek mengumpat dari segi logik dan realiti dia selain dalam agama cakap berdosa. Kadang-kadang...kita akan rasa bersalah dalam hati sebab macam kita betray si fulan tu kalau kite mengumpat die padahal depan die kite baik je. Kalau betul kite rasa protes dengan attitude die..sebnanye lebih baik kite cakap face to face je depan die. Tapi..elok2 la cakap...jangan cakap macam kerek pulak. Hehe.

Aku pon berazam nak kurangkan mengumpat dan join org tengah mengumpat. Aku nak bersikap lebih TELUS DAN TRANSPAREN.

si fulan : sok sek sok sek die tu ada bomohkan bos...sebab tu bos sayang die. Kalau org lain mana ada..sok sek sok sek (isunya dirahsiakan)

Aku pon cuba nak bersikap positip kunun.

aku : Tak baik sebarang cakap pasal benda macam ni..nanti fitnah. Apa bukti yang awak cakap die macam tu?

si fulan: saya tau la. Saya belajar benda-benda macam tu. Saya tengok je saya tau isi hatinye.

aku : ye la...tapi, macam mana awak tau. Awak nampak bayangan ke? Awak nampak die tengah baca-baca ke?

si fulan: Hei..yang nampak bayangan-bayangan tu semue ilmu syeitan. Saya memang belajar. Itu la awak ni...bodoh. Awak mungkin pandai dan master ilmu dunia awak ni...tapi..ilmu sebegini...ini...saya lagi master. Tak macam awak..bodoh ilmu begini. Saya tau la...saya tengok je saya tau. Saya belajar. Saya dah analisa dalam al-quran.

Aku : .....

Aku cakap dari segi logik je kan. Memangla aku bodoh pasal-pasal benda mistik ni. Tapi, kalau orang dah start emo..cam gini, aku malas la nak panjang-panjang. Baik aku sambung keje aku dari melayan. Cume isunye...patut ke die riak kalau die rase die memang tere pon.

wallahualam.

2 comments:

Unknown said...

saya JARANG mengumpat..kihkih

Saliha said...

alhamdulillah hehe