Friday, May 20, 2011

Selamat Hari Guru semua Guru-Guru

Assalamualaikum,

Ok..ok aku mengaku yang aku ni lambat. Memang lambat. Tapi aku tetap nak ucapkan 'Selamat Hari Guru' terutamanya pada mak aku yang jadi cikgu pertama aku dalam hidup ni. (aku tau mak aku tak baca blog aku ni hahaha).

Kemudian, pada cikgu tadika aku, cikgu-cikgu masa sekolah rendah aku, masa sekolah menengah rendah, sekolah menengah tinggi sampai la unibesiti.

Aku nak share story pasal bekas cikgu Add Math aku dulu. Cikgu aku ni kecik je orangnya, suara pon perlahan je. Setiap kali subjek Add Math, aku memang ikhlas dari hati la tak bape nak minat lepas tu tak bape nak paham, dah la tak paham, ngantuk lak tu. Aku rasa cikgu aku ni memang sikit bengang ar dengan aku sebab aku selalu curi-curi tidur.

Akibatnya, dia selalu panggil aku depan kelas selesaikan soklan Add Math dekat depan. Dah tak faham+tido, menggelabah beruk le aku. Bila aku tak dapat selesaikan, kene khutbah pulak tu kat depan sume classmate. Waktu tu geram sangat aku dengan cikgu ni. Malu ai tau. Habis la saham aku. Grrrrr.........

Tapi, disebabkan tu la aku gigih sikit belajar Add Math. (INSAFFFF....kuikuikui)

Sebelum aku nak ambik SPM, cikgu tu pesan dekat aku...' kalau awak dapat A, datang jumpa saya dan tayang result awak depan mata saya, kalau tak dapat, jangan jumpa saya'

Disebabkan tu jugak aku study Add Math bagaikan tiada hari esok lagi bagimu huahuahua.

Alhamdulillah aku memang dapat A1. Aku tengok je result Add Math aku, terus berkobar-kobar aku nak cari cikgu Add Math aku. Tapi, tak jumpa. Aku pon hampa balik rumah. Tapi, aku rilek jer. Aku cakap tak pe. Nanti time aku nak ambik sijil SPM aku nanti, gua tayang la sama cikgu.

Tak lama lepas tu aku dapat panggilan call, cikgu aku dah meninggal dunia disebabkan Kanser.

Aku terdiam lama. Aku terkedu. Yang paling penting, aku nak jumpa dia bukanla sebab nak tayang sangat result aku tapi aku nak ucapkan terima kasih banyak-banyak. Tapi, Allah lebih sayangkan dia. Selama ni aku tengok dia rilek je ajar student-student dia, langsung tak terfikir yang dia mengidap kanser.

Aku terkilan sangat. Marilah sama-sama kite sedeqahkan al-fatihah kepada beliau. Al-Fatihah.

No comments: