Monday, November 22, 2010

Kalau Ikutkan Hati

Kata orang...

Ikutkan Hati...Mati
Ikutkan Rasa...Binasa

tapi aku percaya, yang gerakkan hati pertama tu selalunye betul. Korang percaye tak?

Ok, aku bagi contoh la kan.

Contoh pertama

Aku tengah buzi buat kerja dekat ofis. Tiba-tiba, hati aku terdetik untuk bayar parking MPSJ tanpa sapa-sapa cakap dekat aku. Kemudian, disebabkan aku terasa yang kerja aku tengah buat tu jauh lebih penting dari nak pergi menapak ke parking kete untuk bayar parking, so aku ignore je kata hati aku. Lepas tu lebih kurang sejam ke due jam lepas tu...aku terase tak sedap hati dan aku buat keputusan untuk p bayaq parking. Tibe je aku dekat kete aku, pakcik MPSJ tu dah letak saman dekat wiper kete aku di mane mase kene saman tu adalah dalam 15 minit lepas hati aku terasa nak bayaq parking.

Contoh kedue (contoh yang lebih series)

Dulu...waktu boyfren aku sebelum Mr M kan...waktu kiteorg bercinte jarak jauh. Tak de angin tak de ribut tak de khabar angin mahupun gosip-gosip panas. Hati aku terdetik yang aku merasakan Die tu ade orang lain. Tapi, biasa la..kadang-kadang aku cube nak fikir secara positif, tak nak hubungan sia-sia dan putus, cuba buat yang terbaik untuk maintain hubungan tu, tak nak cemburu membabi bute sebab..tak de orang pon cakap dekat aku, takde bukti, hanya perasaan je...tibe-tibe bende tu terdetik dalam hati aku. Aku buat ignore je. At the end...memang itu yang terjadi dan bende tu rupenye telah bermule sejak sekian sekian dan bile aku reconcile balik, time tu la hati aku dah terdetik perasaan yang Die tu ade orang lain. Tapi, aku la konon positive minded konon so..aku ignore je. PIIrahhh...positive minded konon. Chaich. Tapi skarang aku tak kisah pon.

Dekat sini bukan aku nak kecoh pasal bende dah basi ni pon. Bukannn.....er...encik M, kalau u bace, jangan ambik hati pulak. Haippp.

Apa yang aku nak tekankan dekat sini adalah....kadang-kala gerak hati yang pertama tu ada betulnye. Mungkin Allah nak bagi hint pada kita. Tapi, bila kita fikir punya fikir. Itu selalunye, dah ada campurtangan syaitan, nafsu, dan akal fikiran sendiri. Kemudian, kite konpius dalam nak membuat keputusan.

Macam aku cakap tadi selalunye waktu sesuatu bende tu terdetik di hati kita tu... kite ignore je. Tapi, macam mane kite nak tahu apa yang terdetik di hati kite tu betul-betul akan terjadi selagi bende tu tak benar-benar terjadi. Betul tak?

Sekian.

No comments: